Aan al het moois komt een eind

23 april 2019 - Amsterdam, Nederland

Na een lange vliegreis zit ik weer veilig thuis. En ben ik bezig met het plannen van mijn volgende reis, want ik heb de smaak te pakken!

Kaapstad

DSC_2798

Na een lange, saaie autorit waarin ik veel en hard heb meegezongen met mijn muziek kwam ik rond etenstijd aan in Kaapstad. Kaapstad is een grote stad, en ik was niet de enige die rond 18.00 ergens heen wilde. Ik had niet zo veel haast, ik had immers vakantie, maar iedereen om mij heen blijkbaar wel. Er werden rechts en links van mij nieuwe rijbanen bedacht door chauffeurs die al toeterend hun weg zigzagten tussen de auto's die wél binnen de lijntjes kleurden. Maar goed, ik kwam zonder kleerscheuren/lakbeschadiging aan in The Green Elephant. Mijn nieuwe roomies waren niet gewend aan de ijzige, Kaapse temperaturen (22 graden) en vonden 30 graden een betere temperatuur voor de slaapkamer/sauna. 's Avonds is het niet veilig in de stad en bleef ik dus maar thuis. Zie je, ik leer wel van mijn fouten.

's Ochtends heb ik meteen Lion's Head beklommen, want het uitzicht over Kaapstad is het mooiste in het ochtendlicht. Het was letterlijk een klim en niet een wandeling, dus mijn knie vond het niet zo leuk. Vandaar dat ik mijn twee (!) andere hikes over Boulder's Beach (pinguïns!) en Kaap de Goede Hoop (Nederlandse geschiedenis!) heb moeten laten schieten. In plaats daarvan heb ik over marktjes geslenterd, ook leuk. De dag daarna, mijn állerlaatste dag, stonden het aquarium, een wijnproeverij en een city walk op het programma.

DSC_2807Uitzicht op Kaapstad vanaf Lion's Head

DSC_2806Laatste stukje Lion's Head. Ja, dit gevaarte heb ik beklommenDSC_2805Het 'pad' (met ladder in de verte)

Het aquarium was leuk, en ik denk dat de 500 schoolkinderen die er waren het ook naar hun zin hadden. Iets met de laatste schooldag voor de vakantie... Ik was vooral jaloers op de mensen die wel in de aquaria (met haaien) hebben gedoken. Maar ja, volgende keer beter...

DSC_2825Dit had ik kunnen zijn :'(DSC_2827Uitzicht wijnproeverij

Voor de wijnproeverij dacht ik verstandig en voorzichtig te zijn en met de taxi te gaan, zodat ik niet in beschonken staat hoefde terug te rijden. Ik ben nu van mening dat ik zelfs na een paar wijntjes een betere bestuurder ben dan de taxichauffeur... Het kostte me uiteindelijk 3 taxi's en anderhalf uur voor een ritje van 20 minuten.  Ik voelde de Afrikaanse go-with-the-flow mentaliteit langzaam wegebben en zat al snel in gestreste Hollandsche planmodus. Dit zou mijn hele planning in de war gooien... Maar, de wijnproeverij was fijn, fijne plek, leuke mensen en leuke wijnen. Op de terugweg brutaalweg gevraagd of de andere gasten toevallig ook mijn richting op gingen en of ik een lift mocht. Gelukkig mocht dat! Ik werd in Kaapstad afgezet, moest toen nog naar mijn auto lopen (de city walk was tegen deze tijd al lang af, dus dit was mijn eigen 'city walk') en ontdekte dat de haven een ontzettend gezellige plek is rond etenstijd. Er waren overal tentjes, lampjes, toeristen, een reuzenrad, winkeltjes en zelfs een straatband. Hier heb ik de avond besteed tot het uiteindelijk tijd was om naar het vliegveld te rijden. De vliegreis terug ging, op een te dikke buurvrouw in het vliegtuig na, zeer voorspoedig.

Zuid-Afrika: een aanrader?

Ja! Ik ben misschien soms negatief in deze blog geweest over mensen die mij lastigvielen, maar het verbaast me hoe ontzettend aardig de andere 99% van de bevolking is. Iedereen probeert te helpen, mensen lopen met je mee als je de weg vraagt, men komt bij je zitten als je alleen bent... Onveilig heb ik mij - behalve in Mthatha - nooit gevoeld. Met de juiste maatregelen ben je echt veilig. En het land is echt fantastisch. Ik heb maar een klein gedeelte van het land gezien, de Tuinroete, en dat is eigelijk zonde van zo'n groot land. Het landschap is enorm gevarieerd en er zitten prachtige pareltjes tussen. Dus: de sfeer, de mensen, de cultuur en de natuur maken dit land zeker een aanrader! Wel als toerist, ik zou er voor geen goud willen wonen ;) En, als ik je heb overtuigd, plan dan zeker een bezoekje aan Buccaneers in Cintsa (groetjes aan Christian) en aan Mdumbi backpackers (groetjes aan Johann)!

Einde!

DSC_2777